Benvinguts i benvingudes al bloc personal de l'Elisabet Higueras, construint amb blocs. Aquí trobareu algunes reflexions i comentaris personals, oberts a tota observació o aportació. Potser no és el que busqueu, però ja que hi sou podeu fer-hi un cop d'ull!

Aprenentatge 3.0

Vaig estar a les jornades d'aprenentatge 3.0 organitzades pel grup GTI de la UPF, en els que, entre d'altres reflexions, es presentava el projecte Learn3. Aquest projecte, finançat pel ministeri de ciència i innovació, apart de comptar amb fons que permeten que s'experimenti amb diferents eines i metodologies (que ja de per si es prou interessant), plantejava l'aprenentatge en:

  • aprenentatge en el 3er lloc (aula, escola/treball, casa) --- a qualsevol lloc...
  • aprenenetatge 3.0, que anés més enllà de l'aprenentatge social o col·laboratiu entès com a 2.0, sino que cerqués l'aprenentatge intel·ligent estil la web 3.0 o web semàntica. --- sobre aquest punt hi hauria força cosa a debatre...que estigui acceptat el terme 3.0 encara no queda clar, la web semàntica és una evolució de la web 2.0, optimitzada amb la intuició i la cerca intel·ligent per preferències. Això seria traslladable a l'aprenentatge, és a dir, tot aprenentatge hauria de ser intel·ligent perquè es posa en joc múltiples intel·ligències en el fet d'aprendre...per tant, no conec a fons la justificació, però a priori es podria discutir extensament el perquè d'aquesta terminologia.
  • aprenentatge en 3D, fent servir mapes 2D i mòns virtuals estil SL o wonderland.
A més d'aquest projecte, el Learn 3, que era com el colofó d'aquest aprenentatge tridimensional, es van exemplificar diferents propostes realitzades en el marc d'aquest projecte força interessants. Algunes de les que més em van agradar van ser 4SPPICES, eduAR i simergencias (basat en wonderland).

Tot això va estar molt interessant, així com la conferència prèvia de sr. Cook, on s'explicava com aplicar els mòbils per educar (mobile learning) seguint una metodologia basada en el context (location based learning) i la realitat augmentada (Augmented Reality, AR). El sr. Cook, per explicar la seva proposta va definir que hi havia 5 habilitats bàsiques que necessitàven els educands per poder seguir un procés com el que proposava:
  1. La intervenció digital, fer ús de les tecnologies.
  2. Construir permanentment, adaptant-se. És a dir, ser capaç de crèixer amb els altres per la via que sigui, seguint una ZDP no sol presencial sino virtual. En aquest sentit, primer en tot procés estaria la gent, segon la pedagogia i tercer la tecnologia.
  3. Seguir un dissent participatiu, que fomenti les interaccións i la construcció conjunta.
  4. Disposar de múltiples formes de veure.
  5. Fer servir una narrativa tecnològica.
També ens va comentar projectes europeus en aquesta línia com el MleMan i el projecte CONTSENS.

Fins aquí, la visió acadèmica més europea o fins i tot internacional (perquè es van explicar projectes dels EUA també), i la visió més nacional. Va estar molt bé i va ser prou interessant, tot i que el tancament de la jornada amb la taula rodona va ser la part com més propera i més interessant potser.

En aquesta taula final es va recordar que enguany, l'informe PISA ha evidenciat que som els pitjors lectors digitals. Els nostres alumnes no fan una lectura digital crítica i no es fomenta gaire des dels centres educatius. Tenim un gran trajecte a recòrrer per fer entrar la realitat, que pels nostres joves es virtual també, a l'aula. Es va parlar d'una màxima que a més visual + efectiu i popular; a + virtualitat + realitat; i a + TV + xarxes socials. Un exemple d'això va ser el 15M, i com la gent per les xarxes socials, que són virtuals, van dissenyar i organitzar un moviment real. Aquesta evidència ens hauria de fer-nos replantejar quina realitat ha d'entrar a l'aula. Per primer any, els nostres joves han estat més connectats a Internet que han vist la TV, pel que la realitat està passant de televisiva a mediàtica. Es tracta de fer normal a les aules el que ja és normal a fora, tal i com apuntava José Manuel Pérez Tornero (NO US PERDEU LA SEVA WEB http://www.mediamilion.com/. I com apuntava Iolanda García, no es tracta de capficar-nos en diferenciar tecnologies i pensar coses massa complicades sino fer funcional el que ja hi ha i posar-ho al servei de la pedagogia, equilibrant esforços i resultats o procesos.

Bé, fins aquí aquest breu resum de la sessió de tarda d'aquesta jornada. Espero que us serveixi i motivi, i us obri a pensar sobre això de l'aprenentatge 3.0.........encara hi ha molt a discutir!


Quantes visites m'han fet???

Website counter


"El conocimiento no es algo separado y que se baste a sí mismo, sino que está envuelto en el proceso por el cual la vida se sostiene y se desenvuelve."

John Dewey

Tasca Laboral

Tasca Laboral
ABSS - Educadora social

Grau educació social & Màster educació i TIC

Grau educació social & Màster educació i TIC
Professora-col·laboradora

Arxiu del blog

Quadern de docència universitària nº11

Quadern de docència universitària nº11
Les webquest, una metodologia d'aprenentatge cooperatiu, basada en l'accés, el maneig i l'ús dinformació de la Xarxa (Quintana, J. i Higueras, E.) - desembre 07

Second Life

Second Life
El meu avatar [Elisabet Mayo]

Discover Texas!