Benvinguts i benvingudes al bloc personal de l'Elisabet Higueras, construint amb blocs. Aquí trobareu algunes reflexions i comentaris personals, oberts a tota observació o aportació. Potser no és el que busqueu, però ja que hi sou podeu fer-hi un cop d'ull!

L'experiència dels EBE i el model d'atenció social que promouen

Com probablement tothom sàpiga, gràcies al ressò que va tenir la proposta mediàticament, el conseller Maragall va proposar crear uns centres especials per l’alumnat nouvingut. L’objectiu era facilitar la posterior integració a l’aula normalitzada, tot havent adquirit uns mínims necessaris per a poder seguir amb èxit la classe. Aquesta proposta ha rebut el nom d’EBE (Espais de Benvinguda Educativa – Generalitat de Catalunya). A l’enllaç anterior podeu consultar les proves pilot dutes a terme a Reus i a Vic, així com un resum de què són i com funcionen.

Aquesta mesura, tot i que segregacionista (veure crítiques de SOS Racisme), recorda al naixement de les aules d’acollida i amplifica aquesta línia de treball. Realment és una proposta segregacionista, tot i que no parteix de cap actitud racista, més bé al contrari, intenta trobar solucions pràctiques per a millorar i garantir l’igualtat d’oportunitats a l’educació. Encara és una proposta massa jove i s’ha de veure cap a on evoluciona i quins són els seus efectes. Tot i així, no sembla que políticament es vegi com a correcte, i segurament no acabi instaurant-se com a model d’acollida. És massa aviat i haurem d’esperar a veure què passa.

Cal destacar, que és molt interessant el model de treball comunitari que planteja l’EBE (que és el que s’està duent a terme amb les comissions socials als centres educatius que en tenen, que cada cop en són més). Els professionals implicats no són únicament els de la xarxa educativa, sinó que s’incorporen professionals de la inclusió i del treball social, com ara els educadors socials dels serveis socials de zona (que ben segur duen a terme el seguiment tant de les famílies d’aquests menors, així com dels menors) i dels monitors i educadors del lleure (coordinats normalment amb els educadors de les ABSS), així com la figura dels TIS (tot i que aquesta darrera està més vinculada a educació). Aquest model de treball en xarxa és cap a on està evolucionant l’atenció a l’alumnat i a llurs famílies, i és el model que s’ha de promoure més enllà de les EBE. De fet, tots els professionals de l’atenció social ja treballem en aquesta línia, aspecte que s’està començant a incorporar en les noves polítiques educatives i amb els PEE. Un exemple de com funciona una comissió social el podem trobar en aquesta web del Prat del Llobregat, en la seva experiència amb el pla d’absentisme.

Per tant, haurem d’esperar l’evolució de les EBE i valorar-les amb ulls crítics. Per aquest curs 2008-09 sembla que no es començaran a impulsar, així que continuarem fent el seguiment a veure què passa i quin model final es promou.


Quantes visites m'han fet???

Website counter


"El conocimiento no es algo separado y que se baste a sí mismo, sino que está envuelto en el proceso por el cual la vida se sostiene y se desenvuelve."

John Dewey

Tasca Laboral

Tasca Laboral
ABSS - Educadora social

Grau educació social & Màster educació i TIC

Grau educació social & Màster educació i TIC
Professora-col·laboradora

Arxiu del blog

Quadern de docència universitària nº11

Quadern de docència universitària nº11
Les webquest, una metodologia d'aprenentatge cooperatiu, basada en l'accés, el maneig i l'ús dinformació de la Xarxa (Quintana, J. i Higueras, E.) - desembre 07

Second Life

Second Life
El meu avatar [Elisabet Mayo]

Discover Texas!